Tähystyskupu Salpa-asemassa

Tähystyskupu Salpa-asemassa
Kymmenen tonnia "pehmeää" valuterästä teräsbetonikorsun katolla.

perjantai 4. helmikuuta 2011

Orkolasta eteenpäin

Kirjoittaja: Risto Häkämies, Lappeenranta

Luumäen Orkolasta lähdettäessä kulkemaan eteenpäin Heräjärven (kyse on Heräjärvestä, vaikka kartoissa lukee Herajärvi)rantatietä on rannan ja tien väli rakennettu kesämökkejä vieriviereen. Tämä kannattaa huomioida ja liikkua mahdollisimman huomaamattomasti.

Tietä kuljettaessa eteenpäin sen oikealla puolella on jo jonkin verran heinittynyt hakkuuaukko, joka nousee tiestä ylöspäin. Aukon yläreunassa on isohkon kiven juureen kaivettu panssarivaunun torni. Se lienee talvisodan aikaisen BT-5 -tyypin neuvostopanssarin torni, joita Salpalinjassa käytettiin pikakiväärin ampumapesäkkeinä.

Kuljettaessa tästä eteenpäin noin 300 metriä on tien vasemmalla puolella, lähes tiessä kiinni erittäin vaikuttava kalliolouhos. Siihen on ollut tarkoitus rakentaa luultavammin kahteen suuntaan ampuva kk-korsu. Toinen ampumasuunta olisi ollut koilliseen, kohti Orkolan kylää, toinen etelää kohti.

Louhoksesta saa erinomaisen kuvan, kuinka paljon työtä vaaditaan silloin, kun laitteita sijoitellaan kallioiseen maastoon. Louhokselta eteenpäin kuljettaessa tien vasemmalla puolella on panssariestekiviä lähes koko järvenrantatien loppuun saakka.

Edellä mainitun louhoksen jälkeen 500 - 600 metriä tien oikealla puolella, 70 metriä tiestä on iso panssariestekivilouhos. Siihen on jäänyt kymmenittäin valmiita panssariestekiviä, joita ei ole ehditty kuljettaa paikoilleen.

Paikka on hiukan vaarallinen liikkua, olit sitten louhittujen kivien päällä, tai pystysuoran kallioseinän yläpuolella. Sieltä on viiden metrin pudotus alas, jossa sinua odottavat terävät louhelohkareet. Se on kuitenkin näkemisen arvoinen paikka.

Matkamme jatkuu kohti Heräjärven eteläistä lahdenpoukamaa, jossa taas oikealle katsottaessa on tiestä nousevia hiekkaisia rinteitä, joita sammal on peittänyt. Tässä paikassa on ollut betoniasema, jossa lähialueen korsujen betoni on sekoitettu. Vesi ja hiekka on ollut paikalla, ja voisin otaksua, että lähialueen 11 korsua on saanut rakennusbetoninsa nimenomaan tästä paikasta.

Lähellä kulkevan tien yksi mäki on saanut nimensä Salpalinjan rakentamisen yhteydessä. Se on Betonimäki. Kuljetettaessa betonia työmaalle on mäkeen aina tippunut hiukan betonia, ja sen kovettuessa siihen mäki on saanut kestävän pinnan.

Betoniaseman jälkeen oikealla männikön suojassa on kk- ja 20 miehen majoituskorsu. Sen etuseinämään on kokeiltu suorasuuntausammuntaa jollakin, luultavammin pst-tykillä. Hiukan on saatu ammunnassa betoniraudoitusta näkymään, mutta sisällä olisi ollut turvallista.

Tässä vaiheessa vastaan tuleekin Suo-Anttilasta Kavinojalle menevä tie, jonka toiselle puolelle siirryttäessä löytyy majoituskorsu 20-miehelle. Tässä laitteessa on huomioitavaa sen oviaukolle menevän suojan leveys. Kyse on tällaisissa tapauksissa pst-tykin suojasta. Yleensä läheltä löytyy myös pst-tykin asema.

1 kommentti:

Juha K. Lahdesta kirjoitti...

Siinäpä tuli yksityiskohtainen reitti! Itsellenikin hiukan vähemmälle huomiolle jääneestä alueesta. Nyt jos ei jo aiemmin etsinyt kartalta Orkolaa niin. Eli kansalaisen karttapaikasta laittaa osoitehakuun Orkola ja Luumäki. Näin pääsee maastokartalle, niin tietää missä kohtaa opastusta mennään. Kartan pystyy jopa tulostamaankin.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=fi&clear=true